Brug af miljømæssige udsagn i markedsføringen - Papiruld-dommen


Indhold

Lektionen tager udgangspunkt i højesteretsdommen U2015.2565H, som adresserer de krav, der stilles i forbindelse med brug af bl.a. udsagn om miljø.

 

Det drejer sig blandt andet om udsagn om miljø, genanvendelighed, isoleringsevne, brandmodstand, pris og tilbagekaldelse af markedsføringsmateriale. Derudover vedrører dommen retlig interesse, idet nogen af udsagnene hverken indirekte eller direkte vedrørte det selskab, som havde anlagt sagen. Dommen belyser også hvilket dokumentationskrav der stilles efter markedsføringen, og hvilke krav der stilles for privat påtale og fremsættelse af bødepåstand.

 

Endelig inddrages Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen (2014) til at uddybe hvilke krav der stilles ved brug af miljøudsagn, samt Kommissionens Guideline om direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF).

 

Målgruppe

Lektionen er vigtig for alle, der arbejder med markedsføring, herunder brug af miljømæssige udsagn. 

 

Materiale

Alt tilhørende materiale til lektionen kan downloades, så snart lektionen startes på JUC Learning.


E-lektionen kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.
Dette kræver dog minimum 3 gennemførte lektioner, som er fagligt sammenhængende og relevante for din profil.

Se de oftest stillede spørgsmål - klik her

 

Tags: U2015-2565H (Papiruld - Rockwool), Markedsføringsloven § 13, §§ 3-4, §§ 5-6, § 1, § 20, § 21, 2012.977 SHD, U.2015.3331/2H

Skriv mig op

Kurset er afholdt. Vil du have besked, når der åbnes for tilmelding igen? Klik på ”Skriv mig op” herunder og udfyld felterne.

 

Skriv mig op

Lektioner

1

 

Få indsigt i fordelene ved eJUC

 

Elearning