Sletning af persondata i det offentlige


Indhold

Databeskyttelsesforordningen indeholder krav om sletning af materiale med personoplysninger, når behandlingen af disse ikke længere er ”nødvendig”.


Men hvordan afgrænses denne regel over for andre regelsæt i det offentlige - f.eks. krav om journalisering, arkivpligt?

 

En række spørgsmål behandles, bl.a.:

  • Overtrumfer Databeskyttelsesforordningen de øvrige regelsæt?
  • Hvad gælder, når sagen er afsluttet?
  • Hvornår skal sagen, dokumenterne eller oplysningerne slettes?
  • Hvad gælder for opbevaring af persondata?
  • Hvornår kan den registrerede forlange sig slettet?
  • Hvad er hensynet bag reglerne?
  • Offentlighedsloven og Arkivlovens §8
  • Kollision af forskellige regelsæt
  • Tankerne om sletning i forarbejderne og betænkningen i forordningen
  • Datatilsynets praksis

 

Målgruppe

Advokater, advokatfuldmægtige, jurister og andre som arbejder med Persondata og GDPR

 

 

Materiale

Alt tilhørende materiale til lektionen kan downloades, så snart lektionen startes på JUC Learning.

 

E-lektionen kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.
Dette kræver dog minimum 3 gennemførte lektioner, som er fagligt sammenhængende og relevante for din profil.

Se de oftest stillede spørgsmål - klik her

 

Tags: Sletning efter GDPR, Databeskyttelsesforordningen, offentlighedsloven, arkivloven, Datatilsynets praksis, 2018-32-0065, 2018-32-0286, FOB 2005.474, cirkulære nr. 9290

Hold mig opdateret

Kurset er afholdt. Vil du have besked, når der åbnes for tilmelding igen? Klik på ”Skriv mig op” herunder og udfyld felterne.

 

Hold mig opdateret

Lektioner

1

 

 

 

Få indsigt i fordelene ved eJUC

Elearning