Markedsføring af kreditaftaler. Toyota og Citröen-dommene
Indhold
Lektionen tager udgangspunkt i to højesteretsdomme, henholdsvis Toyota (U2019-1202H) og Citroën (U.2019-1215H), som begge adresserer de krav, der skal stilles i forbindelse med markedsføring af en kreditaftale. Det drejer sig blandt andet om rentesats og talstørrelse, samt forbrugerkreditaftaler angående hjemmesider, bannerreklamer, Adwords-annoncer, låneberegner, TV og radio.
Der vil gøres brug af inddragelse af Markedsføringslovens § 18 i samspil med forklaring af sagernes principielle karakter samt sagernes betydning for retspraksis. Herudover i tale sættes sanktioner ved overtrædelse af § 18.
Endelig anvendes Forbrugerombudsmandens vejledning fra august 2016 til at uddybe perspektivet på sagerne og parternes uenighed om overholdelse af kravene til markedsføringen med udgangspunkt i den konkrete betydning og overensstemmelse af formuleringerne ”klart”, ”tydeligt” og ”fremtrædende”.
Målgruppe
Lektionen er vigtig for alle, der arbejder med markedsføring af kreditaftaler
Materiale
Alt tilhørende materiale til lektionen kan downloades, så snart lektionen startes på JUC Learning.
E-lektionen kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.
Dette kræver dog minimum 3 gennemførte lektioner, som er fagligt sammenhængende og relevante for din profil.
Se de oftest stillede spørgsmål - klik her
Tags: U2019-1202H (Toyota), U.2019-1215H (Citroën), Markedsføringsloven § 18, art. 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2008/48/EF, Forbrugerombudsmandens vejledning august 2016, kreditaftaler, markedsføring