Digitale krænkelser på arbejdspladsen


– et ansvarligt digitalt arbejdsmiljø

 

Baggrund

Digitalisering spiller en væsentlig rolle på næsten alle arbejdspladser i dag. Det har stor betydning i forholdet mellem arbejdsgiver og ansatte – og vil få endnu større betydning i fremtiden.

 

Udbytte

Arbejdsgiver og medarbejder har et fælles ansvar for at skabe et arbejdsmiljø, der er trygt både fysisk og digitalt. Dette kursus hjælper din arbejdsplads med at forstå, synliggøre og etablere dette fælles ansvar for et sundt digitalt arbejdsmiljø.

Mange arbejdsgivere har allerede en politik for håndtering af mobning. Med digitaliseringen flytter chikanesager i højere grad over på de digitale platforme og falder udenfor normal arbejdstid. Derfor er det vigtigt at tage stilling til håndteringen af digitale krænkelser.

På kurset kommer vi bl.a. ind på spørgsmål som

  • Hvad er arbejdsgivers og kollegaernes ansvar, når den fysiske verden smelter sammen med den digitale? Og hvordan får vi synliggjort ansvaret?
  • Hvordan kan man som arbejdsgiver og kollega håndtere situationer, hvor en ansat udsættes for en digital krænkelse?
  • Hvordan skal krænkelser af medarbejdere fra udefrakommende og udenfor sædvanlig arbejdstid håndteres?
  • Hvordan skal man forholde sig til spørgsmål om overvågning og GPS i firmabiler og telefoner?

Kurset har flere eksempler fra undervisernes arbejde med krænkelsessager gennem de seneste år. Foruden de to tilknyttede undervsiere, får vi besøg af en IT-efterforsker fra Njord Law firm.

 

Indhold

På kurset går vi i dybden med digitale udfordringer som:

  • Grænsen mellem arbejdsliv og privatliv
  • Mobning og chikane på arbejdspladsen – herunder på de digitale platforme
  • Digitale krænkelser som led i arbejdet – herunder deling af private billeder, film og oplysninger, photoshoppede billeder, ”hate speech”, trusler, falske profiler, digitalt identitetstyveri og hacking
  • Ansvaret for nedtagning af det krænkende materiale og evt. anmeldelse
  • Digital adfærd på arbejdspladsen, herunder optagelse af samtaler og videresendelse af e-mails med fortroligt indhold
  • Medarbejdernes adfærd på internettet og de sociale medier kontra ytringsfrihed og retten til privatliv
  • Regulering af den digitale arbejdsplads indarbejdet i ansættelseskontrakt og personalepolitikker
  • Digital sikring af medarbejdere (digital forårsrengøring)

 

Målgruppe

Organisationsansatte, som skal klædes på til at tage ansvar for den digitale omstilling.

 

Materiale

Du får adgang til kursuspræsentationen og andet relevant materiale gennem JUC’s online materialeportal.


Kurset kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.

ER DU NYSGERRIG OG VIL VIDE MERE?

HOLD MIG OPDATERET

Skriv mig op

Kurset er afholdt. Vil du have besked, når der åbnes for tilmelding igen? Klik på ”Skriv mig op” herunder og udfyld felterne.

 

Skriv mig op

Lektioner

7

 

Torsdag d. 22. oktober 2020
Kl. 09:30 – 16:00

 

JUC

Axelborg

Vesterbrogade 4A

1620 København V

 

Pris Ekskl. Moms

4.995

Course