Dynamiske indkøbssystemer
– Udbud, anvendelse og drift i praksis
Baggrund
Dynamisk indkøbssystemer er en stadig underanvendt indkøbsmetode, der i mange situationer er et bedre alternativ end rammeaftaler. På kurset stilles der skarpt på forskellen mellem dynamiske indkøbssystemer og anvendelse af dem begge.
I en tid hvor der fortsat er stærkt fokus på effektive indkøb i offentlig sektor, er indkøbsmetoden dynamiske indkøbssystemer kommet mere og mere på dagsordenen i de forskellige indkøbs- og udbudsafdelinger. Derfor er det relevant på forhånd at få styr på, hvornår det ene værktøj er at foretrække frem for det andet og hvad udbud og anvendelse af dynamiske indkøbssystemer indebærer og gier af fordele og ulemper.
Udbytte
Kurset giver deltagerne et dybdegående indblik i forskellen på rammeaftaler og dynamiske indkøbssystemer samt en indgående fornemmelse for, hvornår hvilken indkøbsmetode bør anvendes. Herudover får deltagerne overblik over hvad der kræves af ordregiver såvel i udbudsfasen, i forbindelse med de enkelte træk på systemet og den generelle drift.
Indhold
På kurset gennemgår vi følgende:
- Udbudslovens indkøbsmetoder og forskellene på disse
- Forberedelse af udbud af et dynamisk indkøbssystem
- Udbud af et dynamisk indkøbssystem
- Gennemførelse af miniudbud på et dynamisk indkøbssystem
- Drift af et dynamisk indkøbssystem
- Gruppearbejde på baggrund af case samt præsentation og drøftelse af gruppearbejdets resultater i plenum
Målgruppe
Målgruppen for kurset er alle der arbejder med eller skal til at arbejde med udbud og indkøb på ordregiversiden, fx udbudskonsulenter, udbudsjurister og lignende. Herudover retter kurset sig mod udbuds- og indkøbschefer som har brug for inspiration til at genbesøge måden at foretage indkøb på, fx med henblik på effektivisering eller optimering af indkøb, udbud og planlægningen af samme.
Materiale
Du får adgang til relevant kursusmateriale på JUC’s online materialeportal.
Kurset kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.