Netværk i Arbejdsmiljø


Netværksledere

 

  • Kristian Glæsel, Managing Director hos HSEQ Management
  • Anne Sofia Lønvig, Arbejdsmiljøchef hos Slots og kulturstyrelsen


​Indhold

Som en del af netværket bevæger du dig blandt landets dygtigste og mest erfarne aktører, som behandler aktuelle temaer og problemstillinger på et højt fagligt niveau. Netværket er sammensat med henblik på at skabe et forum, hvor du som medlem får personlig sparring og inspireres af fagfæller samtidig med, at du udvikler dine ledelsesmæssige udfordringer indenfor strategisk, taktisk og operationelt arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøområdet er kendetegnet af en løbende udvikling og nye tendenser. Nu udbyder JUC et tværfagligt netværk, der giver et 360-graders perspektiv på området og den praktiske håndtering.

I netværket stiller vi bl.a. skarpt på en række nye tendenser, som f.eks. hvordan arbejdsmiljøet kan understøtte virksomhedens strategi som værdiskabende element, styring og synliggørelse af arbejdsmiljøarbejdet, værdien af ledelsessystemer i HSE-arbejdet osv. Her vil både praktiske udfordringer, nye tendenser og aktuelle cases bidrage til inspiration og udvikling. Samtidig lægges der vægt på at skabe et reelt netværk af erfarne eksperter, der kan dele dilemmaer og drøfte forskellige perspektiver, samt løsninger på ledelsesmæssige udfordringer indenfor arbejdsmiljø, i et fortroligt rum.

Netværkslederne vil stå for en del af indholdet til oplæggene på netværksmøderne, hvortil du også selv forventes aktivt at bidrage med indlæg og input fra din hverdag. Derudover vil der til møderne være indlæg fra relevante eksterne indlægsholdere. Du har som medlem mulighed for at påvirke indholdet af indlæggene via valg af temaer og indlægsholdere.

 

Eksempler på emner, der kan drøftes i netværket: 

  • Arbejdsmiljø som et strategisk værktøj - Succes med HSE-implementering på alle organisationsniveauer
  • Arbejdsmiljø som en naturlig del af ledelse
  • Opbakning og forankring hos ledelsen/topledelsen
  • Digitalisering og værktøjer til styring og måling af organisationens arbejdsmiljøindsats
  • Arbejdsmiljø-risici – værktøjer til risikostyring
  • Ledelsessystemer i store kontra små organisationer - hvordan gør man og hvorfor
  • Psykisk arbejdsmiljø f.eks. krænkende adfærd og stress
  • Internationale- og kulturelle aspekter i arbejdsmiljøarbejdet
  • Fortolkning af nye bekendtgørelser og vejledninger mv. – samarbejde med Arbejdstilsynet
  • Vision Zero, FN’s verdens mål og andre tendenser
  • Fremtidens Arbejdsmiljø

 

Agenda 1. møde - mandag den 2. marts 2020

Ledelsesstandarden ISO 45001:-2018:

  • Hvordan sikres et effektivt og udbytterigt arbejdsmiljøledelsessystem?
  • Kan nogle af de grundlæggende tanker fra systemverden understøtte arbejdsmiljøarbejdet uden, at det kræver en certificering?
  • Hvordan kan de nye krav i standarden 45001:2018 om arbejdsmiljøet blive en fordel for forretningsstrategien og et bedre arbejdsmiljø f.eks. gennem øget fokus på lederskab?

Temaerne på møderne bestemmes af medlemmer og Netværkslederne fra møde til møde.

 

Formål

JUC-netværket i Arbejdsmiljø har til formål at skabe et fortroligt forum, som på både teoretisk og praktisk niveau kan drøfte aktuelle temaer og problemstillinger. Tilgangen er, at netværket i højere grad end traditionel undervisning er et frirum, hvor deltagerne mødes, udveksler erfaringer, får inspiration til strategiske såvel som praktiske udfordringer og kan møde andre aktører på området. På netværket oplever du en åben dialog og en afslappet stemning. Her finder du et fagligt forum med mange stærke fagspecialister, der giver basis for både at drøfte de overordnede linjer, men også de små detaljer inden for Arbejdsmiljø.

 

Målgruppe

Netværket optager strategiske arbejdsmiljø-ansvarlige fra privat-, og offentlig-sektor, arbejdsmiljøchefer, HSE/HSSE/EHS manager, Environment manager, HS partner, samt andre aktører, der har erfaring med Arbejdsmiljø i praksis. 

Der er mulighed for at blive optaget i netværket, når der er ledige pladser enten fra starten af året eller i løbet af året.

 

Materiale

Alle deltagere på netværket vil få udleveret relevant materiale.

Skriv mig op

Kurset er afholdt. Vil du have besked, når der åbnes for tilmelding igen? Klik på ”Skriv mig op” herunder og udfyld felterne.

 

Skriv mig op

Lektioner

20

 


1. møde
mandag d. 02. marts 2020
Kl. 13:30 -
18:00

Inkl. tapas


2. møde
torsdag d. 07. maj 2020
Kl. 13:30 -
18:00

Inkl. tapas


3. møde
onsdag d. 12. august 2020
Kl. 13:30 -
18:00

Inkl. tapas


4. møde
tirsdag d. 20. oktober 2020
Kl. 13:30 -
18:00

Inkl. tapas



JUC

Axelborg
Vesterbrogade 4A
1620 København V

 

 

Pris Ekskl. Moms

19.950

 

Hold mig opdateret