Netværk

Vælg mellem et bredt udvalg af kurser i markedsføringsret

Overtrædelse af markedsføringsloven kan koste virksomheder meget høje bøder – både økonomisk og på renommé. I takt med den øgede kompleksitet fra de digitale platforme stiger efterspørgslen på specialiseret viden inden for markedsføringsret. Derfor tilbyder vi en række kurser, der dykker ned i de vigtigste aspekter af lovgivningen og praktikken.

Kurserne er relevante for dig som ønsker at sikre, at organisationens arbejde er i overensstemmelse med gældende lovgivning og etiske retningslinjer. Som advokat kan vores kurser godkendes som efteruddannelse.

Se vores udvalg af kurser i markedsføringsret nedenfor

Aktuelle tendenser inden for markedsføringsret

  • Skærpet regulering af influencer-marketing og skjult reklame: Forbrugerombudsmanden og EU skruer op for indsatsen mod skjult reklame og vildledende markedsføring på sociale medier. Med nye retningslinjer og sager mod influencers ser vi en stærkere håndhævelse af gennemsigtighedskrav. Influencere og virksomheder skal tydeligt mærke sponsoreret indhold, og #reklame eller #annonce er ikke længere nok i alle tilfælde. Overtrædelser kan føre til store bøder og skader på virksomhedens omdømme. For at undgå juridiske faldgruber bør virksomheder sikre, at deres samarbejdspartnere overholder markedsføringsloven og EU’s retningslinjer for digital reklame.

  • GDPR og personaliseret markedsføring – Skærpede krav til databrug: Strammere håndhævelse af GDPR betyder, at virksomheder skal være ekstra opmærksomme på, hvordan de indsamler, opbevarer og bruger kundedata til markedsføring. Sager om ulovlig cookie-tracking og e-mailmarketing uden samtykke har ført til millionbøder i EU. Med indførelsen af ePrivacy-forordningen bliver reglerne yderligere strammet, særligt når det gælder målrettede annoncer og remarketing. Virksomheder bør derfor sikre, at deres markedsføringsstrategier er i overensstemmelse med GDPR, og at de har klart samtykke til at bruge kundedata.

  • Grøn markedsføring under lup – Strengere krav til bæredygtighedspåstande: Flere virksomheder markedsfører sig som bæredygtige eller CO₂-neutrale, men EU’s nye Green Claims Directive stiller strenge krav til dokumentation af miljøpåstande. Begreber som "klimavenlig", "grøn" eller "bæredygtig" skal kunne bevises, ellers risikerer virksomheder at blive anklaget for greenwashing. Myndighederne øger kontrollen med vildledende miljømarkedsføring, hvilket betyder, at virksomheder skal have klar evidens for deres bæredygtighedstiltag. Manglende dokumentation kan føre til juridiske konsekvenser, bøder og mistet forbrugertillid.

Hvordan kan JUC hjælpe dig og din virksomhed?

Ved at deltage i vores kurser i markedsføringsret får du mulighed for at dykke ned i juridiske emner og opbygge din ekspertise på området. Hos JUC tilbyder vi kurser af høj kvalitet, der bidrager til indsigt i de seneste tendenser og udfordringer inden for markedsføringsret. Kurserne giver dig værdifuld viden og værktøjer til at tackle komplekse problemstillinger.

Vil du vide mere?

Hvis du har yderligere spørgsmål eller ønsker mere information vedrørende dette kursus, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Helene Falck Villemoes
Senior Development Specialist
Mobil: +45 28 45 99 11
Email: hfv@juc.dk

Hold dig opdateret

Er du helt opdateret på nye regler, lovgivning, praksis – og ikke mindst, har du de fornødne redskaber til at håndtere dem? Vælg hvilke retsområder, du vil informeres om og modtag juridiske nyheder, som klæder dig på til morgendagens opgaver.

Kompetenceudvikling

Hos JUC finder du juridiske kurser inden for en bred vifte af arbejdsområder. Vi udbyder både grundkurser og specialistkurser, som kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse.

På vores kurser undervises du af førende danske og internationale eksperter, der giver dig indblik i aktuelle udfordringer og muligheder inden for forskellige retsområder. Du vil få konkrete værktøjer, som du kan anvende i dit daglige arbejde og du får en unik indsigt i ny lovgivning, retspraksis og administrativ praksis med fokus på betydningen for dit specifikke arbejdsområde.