Kursus
Psykologi i børnesager
Fra teori til praksis: Forstå børns udvikling, risikofaktorer og diagnoser
lektioner (point)
13590 DKK.
Baggrund
Familieretlige og socialretlige sager kan være komplekse, især når de involverer børn i sårbare situationer. Kendskab til børns psykologiske udvikling og forståelse af, hvordan risikofaktorer og diagnoser påvirker deres trivsel, er afgørende for at sikre deres interesser. Bedste muligt. Dette kursus giver dig derfor psykologisk indsigt med supplerende juridisk praksis ved behov for at give deltagerne redskaber til at navigere i sager, der kræver en dybdegående forståelse af børns behov.Indhold
Dette kursus giver dig en solid indsigt i psykologien bag børnesager, hvor du får en dybere forståelse af børns psykologiske udvikling og behov. Kurset forløber over to intensive dage og tilbyder en kombination af teori, praktiske cases og refleksion.Udbytte
Kurset giver dig konkret viden om børnepsykologi, risikofaktorer og diagnosers betydning for deres sager og de involverede børn.Dag 1: Almen børnepsykologi i familieretslig kontekst
- Forstå grundlæggende udviklingspsykologi og børns behov i forskellige aldre.
- Lære at identificere og analysere risikofaktorer, der påvirker børns trivsel og udvikling i højkonfliktsager.
- Lære at bruge psykologisk viden til at argumentere børnevenligt og fagligt korrekt i familieretslige sager.
Dag 2: Forstå diagnoser i familieretslig kontekst
- Forstå betydningen af psykiatriske og udviklingsmæssige diagnoser for børn og forældre i familieretslige og de socialretlige sager, herunder tvangsfjernelsessagerne.
- Lære at kunne differentiere mellem diagnosebørns behov og tilpasning af anbefalinger.
- Lære at identificere centrale undersøgelsespunkter i sager med diagnoser.
- Kortfattede teoretiske oplæg med praktiske eksempler.
- Arbejde med autentiske cases, der understøtter overførsel til advokaternes praksis.
- Diskussionsrunder og refleksion for at styrke anvendelsen af psykologisk viden.
Målgruppe
Kurset henvender sig til alle fagfolk, som ønsker indsigt i børns psykologiske udvikling, risikofaktorer for børn og betydningen af diagnoser. Det lige fra advokater og partsrepræsentanter, der arbejder med familieretslige eller socialretlige sager, til socialrådgivere og andre fagfolk som varetager socialretlige sager.Program for dag 1:
9.30 - 10.45: Introduktion til børns udviklingspsykologi
- Normale udviklingsstadier hos børn (0-18 år)
- Betydningen af tilknytning og tryghed for børns trivsel
- Hvordan børn reagerer på konflikter i familien i forskellige aldre
- Hvilke psykologiske reaktioner kan advokater genkende hos børn i sager?
- Designet case om et barn i en konfliktfyldt skilsmisse.
- Arbejde i små grupper: Hvordan kan viden om barnets udviklingsniveau bruges i procedurer eller forhandlinger?
- Fælles refleksion og sparring.
Teoretisk oplæg:
- Gennemgang af centrale risikofaktorer:
◦ Højkonfliktforhold
◦ Psykisk sygdom og misbrug hos forældre
◦ Vold og chikane
◦ Betydningen af "forælder fremmedgørelse" - Hvordan disse risici påvirker børns udvikling og trivsel
- Hvordan børnesamtaler kan tilrettelægges i højkonfliktsager
- Hvordan advokater kan identificere og argumentere for børns behov i komplekse sager.
14.30 - 16.00: Casearbejde (2): Risikofaktorer i praksis
- Analyse af en case med flere risikofaktorer.
- Diskussion: Hvordan man bruger psykologisk viden til at lave realistiske anbefalinger for barnet.
- Refleksioner, læring og afslutning på dagen.
Program for dag 2:
9.30 - 10.45: Diagnoser og familieretslige sager: Overblik og rammesætning
Teoretisk oplæg:
- Hvad betyder diagnoser som ADHD, autismespektrumforstyrrelser og angst for børn i højkonfliktsager?
- Når forældre har diagnoser: Hvordan det påvirker deres evne til forældreskab og samarbejde?
- Redskaber til at rammesætte og anvende psykologisk viden i retssager.
- Hvilke diagnose-relaterede problematikker møder advokater ofte i deres arbejde?
Teoretisk oplæg:
- Hvad kræver børn med diagnoser af struktur, støtte og forudsigelighed i højkonfliktsager?
- Hvornår er en bopæls- eller samværsordning skadelig eller gavnlig?
- Analyse af en sag med et barn med diagnoser.
- Grupperne diskuterer anbefalinger ud fra barnets behov og udviklingspsykologisk viden.
Teoretisk oplæg:
- Hvordan psykiske lidelser hos forældre påvirker deres forældreevne.
- Hvordan advokater kan bruge viden om diagnoser til at argumentere sagligt og undgå fordomme.
- Analyse af en sag, hvor en forælder har en psykisk lidelse.
- Diskutér juridiske og psykologiske strategier for at sikre barnets tarv.
Refleksion: Hvordan vil kursusdeltagerne bruge den nye viden i praksis?
- Opsamling på centrale pointer fra begge kursusdage
- Evaluering og afslutning
Vil du vide mere?
Hvis du har yderligere spørgsmål eller ønsker mere information vedrørende dette kursus, er du altid velkommen til at kontakte mig.
Helene Falck Villemoes
Senior Development Specialist
Mobil: +45 28 45 99 11
Email: hfv@juc.dk
Vælg mellem en bred vifte af kurser inden for familieret og arveret
Familieretslige problemstillinger spænder bredt, og det kan være en delikat affære, at håndtere de involveredes parters relationer. Derfor udvikler JUC kurser med henblik på at levere den vigtigste viden inden for alle faglige aspekter. Til dig, som er advokat, kan vores kurser godkendes som obligatorisk efteruddannelse.
Kompetenceudvikling
Hos JUC finder du juridiske kurser inden for en bred vifte af arbejdsområder. Vi udbyder både grundkurser og specialistkurser, som kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse.
På vores kurser undervises du af førende danske og internationale eksperter, der giver dig indblik i aktuelle udfordringer og muligheder inden for forskellige retsområder. Du vil få konkrete værktøjer, som du kan anvende i dit daglige arbejde og du får en unik indsigt i ny lovgivning, retspraksis og administrativ praksis med fokus på betydningen for dit specifikke arbejdsområde.