Netværk

stroke-width="2.28571" />

Kursus

Strategisk håndtering af barsel

Brug barslen strategisk til fastholdelse, udvikling og bedre bundlinje

7

lektioner (point)

5995 DKK.

Udbytte 

De nye regler om øremærket barsel, og mange arbejdsgiveres justering af deres barselsvilkår, vil øge antallet af medarbejdere på barsel. Det stiller krav til evnen til at håndtere barsel godt.

I dag overvejer eller søger 70% medarbejdere på barsel - på tværs af både mænd og kvinder – nyt job i forbindelse med deres barsel og 25% skifter job. For kvinder alene er tallet endnu højere, og det er dyrt at miste medarbejdere.


God barselshåndtering kan øge fastholdelsen i forbindelse med barsel med op til 50%. God håndtering af barsel kan derfor mindske omkostninger – og har samtidig strategisk sammenhæng med employer branding, god ledelse, arbejdskultur, tiltrækning af talent samt diversitet og ligestilling. Det er særligt vigtigt for de advokatfirmaer, der skal møde eksterne krav om fx diversitet og ligestilling i tilbud og ESG-sammenhænge.


God håndtering af barsel er med andre ord et højaktuelt strategisk konkurrenceparameter, der betaler sig på bundlinjen.  

Kurset giver dig viden om, hvordan du kan bruge håndtering af barsel til at levere på forretningsstrategiske områder, som fx tiltrækning, fastholdelse og udvikling af talent, ESG, diversitet og ligestilling samt god ledelse.

 

På kurset får du bl.a.:

 

  • Viden om de vigtigste elementer i god barselshåndtering, som er afgørende for bedre fastholdelse og udvikling af medarbejdere.
  • Dybere indsigt i de konkrete ledelsesmæssige kompetencer, som god barselshåndtering kræver.
  • Indsigt i unik data fra 300 individuelle barselsforløb om, hvad der kan øge fastholdelsen i forbindelse med barsel.
  • Inspiration til udformning af et konkret barselsprogram i din virksomhed, der sikrer god barselshåndtering og bidrager til øget fastholdelse af medarbejdere efter barsel.
  • Værktøjer, der klæder ledere på til at håndtere barsel godt.
  • Overblik over synergier mellem håndtering af barsel og andre strategiske indsatser, som fx ESG, employer branding, ligestilling og diversitet.

Kendskab til konkrete kompetencer, som barsel udvikler hos de barslende medarbejdere, og hvordan de kan sættes positivt i spil i arbejdet.

 

Indhold

Emner er bla.:

  • Barsel som platform for fastholdelse og udvikling af medarbejdere
  • Håndtering af barsel, som en del af ledelsesopgaven
  • Barsel som værdiskabelse på bundlinjen
  • Barsel som strategisk konkurrenceparameter

 

Målgruppe

Kursets målgruppe er partnere og direktører, HR-direktører og -partnere og ledere med personaleansvar i både private og offentlige virksomheder, som fx advokatvirksomheder, ministerier og kommuner. Desuden medarbejdere ansvarlige for strategisk udvikling, herunder diversitets-, ligestillings- og ESG-indsatser i advokatvirksomheder, ministerier og kommuner.

 

Materiale

Du får adgang til relevant kursusmateriale på JUC’s online materialeportal. 


Kurset kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse for advokater.

Vil du vide mere?

Hvis du har yderligere spørgsmål eller ønsker mere information vedrørende dette kursus, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Helene Falck Villemoes
Senior Development Coordinator
Mobil: +45 28 45 99 11
Email: hfv@juc.dk

Hold dig opdateret

Er du helt opdateret på nye regler, lovgivning, praksis – og ikke mindst, har du de fornødne redskaber til at håndtere dem? Vælg hvilke retsområder, du vil informeres om og modtag juridiske nyheder, som klæder dig på til morgendagens opgaver.

Kompetenceudvikling

Hos JUC finder du juridiske kurser inden for en bred vifte af arbejdsområder. Vi udbyder både grundkurser og specialistkurser, som kan godkendes som obligatorisk efteruddannelse.

På vores kurser undervises du af førende danske og internationale eksperter, der giver dig indblik i aktuelle udfordringer og muligheder inden for forskellige retsområder. Du vil få konkrete værktøjer, som du kan anvende i dit daglige arbejde og du får en unik indsigt i ny lovgivning, retspraksis og administrativ praksis med fokus på betydningen for dit specifikke arbejdsområde.